[wpml_language_selector_widget]
Polish English French German Spanish Finnish Hebrew Swedish Norwegian Italian Czech Slovak Bulgarian Hungarian Portuguese Russian Chinese (Simplified) Japanese Hindi Arabic
[wpml_language_selector_widget]
Polish English French German Spanish Finnish Hebrew Swedish Norwegian Italian Czech Slovak Bulgarian Hungarian Portuguese Russian Chinese (Simplified) Japanese Hindi Arabic
Polish English French German Spanish Finnish Hebrew Swedish Norwegian Italian Czech Slovak Bulgarian Hungarian Portuguese Russian Chinese (Simplified) Japanese Hindi Arabic
[wpml_language_selector_widget]
Polish English French German Spanish Finnish Hebrew Swedish Norwegian Italian Czech Slovak Bulgarian Hungarian Portuguese Russian Chinese (Simplified) Japanese Hindi Arabic
Dział Section 13 -- Proszę kliknąć na tytuł / fotografię danego eksponatu - TU KLIKNIĘCIE PODWÓJNE DAJE DUŻE POWIĘKSZENIE -- Pamięć Rodziny Przyjaciół

,,Z Sensacji XX wieku” c.d. Historia Polskich Dyskotek ; Pierwsza Oficjalna Lista DJ Didżejów! / Dyskdżokejów / Prezenterów Dyskotek – rok 1974, Prekursorzy Muzyki Dyskotekowej w Polsce + Historia List Przebojów Rozgłośni Harcerskiej 1965 rok, i innych list i lat

Zgłaszający Eksponat:
Narodowa.pl
podziel się z innymi:

Historia Polskich Dyskotek i Polskich Didżejów ; DJ-ingu w Polsce  / DJ-ów – lata 70-te

Pierwsza Oficjalna Lista Polskich Didżejów – Dyskdżokejów – Prezenterów Dyskotek – rok 1974

Lista bardzo ciekawa, ze względu na występowanie na niej wielu znanych postaci polskiej kultury, muzyki, czy biznesu, przedstawiająca prekursorów – prezenterów muzyki dyskotekowej w Polsce.

Ministerstwo Kultury i Sztuki, Departament Teatru, Muzyki i Estrady, Państwowa Komisja Kwalifikacyjna Dla Prezenterów Dyskotek (od czerwca 1974), oficjalna i zatwierdzona do wykonywania zawodu prezentera dyskotek lista wymienionych osób (były to kwalifikacje bardzo trudne, wymagające wiedzy i kultury muzycznej):

Najwyższa Kategoria S: Jacek Bromski, Marek Gaszyński, Piotr Kaczkowski, Marek Karewicz, Andrzej Karwan, Jerzy Kossela, Jana Kras-Kossela, Andrzej Marzec, Zbigniew Niemczycki, Elżbieta Piotrowska, Witold Pograniczny, Andrzej Staszewski, Krzysztof Szewczyk, Franciszek Walicki.

Kategoria A: Jerzy Błeszczyński, Bogdan Bogiel, Jan Chojnacki, Stanisław Danielewicz, Maciej Dobrski, Wojciech Gąssowski, Roger Gregorowicz, Adam Halber, Zdzisław Hoffman, Jerzy Janiszewski, Paweł Koper, Kaba Riate, Andrzej Zaunar.

Kategoria B: Wojciech Biernatowski, Tadeusz Ender, Bogdan Fabiański, Danuta Herzyk, Marcin Jacobson, Piotr Kobyłecki, Tomasz Krawczyński, Krzysztof Kryszak, Piotr Kukliński, Zbigniew Lewandowski, Krzysztof Marzec, Jacek Olechowski, Wojciech Pawłowski, Andrzej Pluciński, Włodzimierz Preys, Krzysztof Simm, Jan Sokołowski, Tadeusz Stolarczyk, Tadeusz Sztop, Wiktor M. Taras, Wojciech Teska, Wojciech Wardyński, Bogdan Wojnar, Zbigniew Wysocki, Tomasz Zieleniewski, Ryszard Żółkiewicz.

Kategoria – Prawo Współpracy: Zbigniew Banach, Joanna Banburska, Krzysztof Białek, Krzysztof Deles, Marek Grynkiewicz,  Ryszard Hadzewicz, Andrzej Haponiuk, Zdzisław Karpiński, Henryk Kowalski, Marek Kowalski, Marek Kwaśnicki, Piotr Kwiecień, Marek Lachowicz, Jerzy Oleksiński, Bernard Patocki, Wiktor Świtoniak, Kazimierz Wlekły, Michał Żmigrodzki.

Państwowa Komisja Kwalifikacyjna dla Prezenterów Dyskotek, oraz KRPD Krajowa Rada Prezenterów Dyskoteki – szersze wyjaśnienie:

,,Edukacji zawodowej i propagowaniu dobrych nawyków wśród prezenterów miały służyć egzaminy kwalifikacyjne, które wprowadzono od 1974 roku. Niebagatelne znaczenie miało rozciągnięcie nad dyskdżokejami instytucjonalnej kontroli w postaci Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej dla Prezenterów Dyskotek (powołanej przez Ministerstwo Kultury i Sztuki i zorganizowanej przy ZPR), a także Krajowej Rady Prezenterów Dyskoteki (działającej przy Związku Zawodowym Pracowników Kultury i Sztuki). Ta ostatnia spełniała zadania związku zawodowego, dbającego o zapomogi i wczasy dla prezenterów, w tym o miejsca w domach pracy twórczej, jednocześnie „czuwając nad obliczem i poziomem polskich dyskotek” (Nawrocki 1980: 119). Podczas gdy urzędowe zdefiniowanie „prezentera dyskoteki” stanowiło konieczność w systemie socjalistycznym, dla discjockeyów zza „żelaznej kurtyny” było praktyką obcą. W tym punkcie najdobitniej rysowały się różnice pomiędzy polskim a angloamerykańskim modelem dyskoteki. W formule „zawód prezenter” jak w soczewce skupiały się lokalne osobliwości. Prezenterzy i działacze mieli świadomość tych odmienności; Adam Halber – prezes KRPD i główny ekspert prasowy – z dumą podkreślał szeroki zakres działalności rady:
Zorganizowaliśmy obóz kondycyjny dla dyskdżokejów. Naszym dzieckiem jest podręcznik ABC prezentera. W Lublinie szkolimy dyskdżokei studenckich: wykłady, egzaminy. Na te kilkanaście tysięcy dyskdżokei oddziałujemy masowo. Trzeba im mówić: nie grajcie takiej i takiej muzyki, bo zła, nie zachowujcie się tak i tak, bo niekulturalnie. Szkolimy, weryfikujemy, dajemy uprawnienia. Na odcinku szkolenia zdecydowanie wyprzedziliśmy Zachód”.

Źródło: Fragment tekstu Moniki Widzickiej ,,Zawód Prezenter. O roli dyskoteki i dyskdżokeja w PRL”:

https://academic-journals.eu/pl/download?path=/uploads/Zm9sZGVycHVibWVkaWE=/documents/pp-9-17.pdf

I. Nagrania muzyczne (to jest tylko kilka przykładów, prosimy o przesyłanie innych tytułów/linków):
# The Rolling Stones, Route 66 i inne utwory (Album):
# The Rolling Stones, Angie: https://www.youtube.com/watch?v=RcZn2-bGXqQ
# Slade, Far Far Away (według wspomnień Ludwika Zakrzewskiego, jeden z najlepszych kawałków rozgrzewający dyskotekowe taneczne pary): https://www.youtube.com/watch?v=iQ5itYUNu70
# Shakin’ Stevens, A Love Worth Waiting For:
# Wojciech Gąssowski, Butterfly of love: https://www.youtube.com/watch?v=Qj1Fmw6rA_c
# Urszula i Budka Suflera, Fatamorgana’82: https://www.facebook.com/watch/?v=346780017218034
#

II. Wybrany temat, prawie równie zapomniany: SPECJALNE SINGLE DLA DYSKDŻOKEJÓW (wyd. Tonpress, Arston) – pierwsze informacje:

1. (fragment kolekcji)
Nr katalogowy Utwory
DS-14 Budgie “Superstar / Urszula i Budka Suflera “Fatamorgana 82”
DS-17 Kombi “Inwazja z Plutona / Precious Wilson “I Don’t Know”
DS-21 “Disco Medley” by Maciej Dobrski / Lady Pank “Kryzysowa Narzeczona”,
DS-25 Franek Kimono “Bruce Lee – karate mistrz” / New Order “Blue Monday”
DS-27 Laid Back “Sunshine Reggae” / Klaus Mitffoch “Ogniowe strzelby”
DS-33 Deef “Zmowa Milczenia Wokół Jane” / Shakin Stevens “Love Worth Waiting For”
DS-35 Ziyo “Islands (Wyspy)” / U2 “All I Want Is You”
DS-36 Daab “Przed nami wielka przestrzeń” / Art Company “Suzanna”
DS-44 Jason Donowan “Every Day” / Wojciech Gąsowski “Buter Fly Of Love”
DS-47 Anthony’s Games “Sunshine Love” / Bolter “Daj mi tę noc”
DS-53 Anna Jurksztowicz “Hej Man” / Red Box “For America”
DS-54 Obywatel G.C.“Paryż – Moskwa 17.15” / Andrea “Macho Man”
DS-58 Lech Janerka “Historia podwodna” / Suzan Vega “Luka”
=
Wpis prowadzi: Strona Narodowa.pl – Tadeusz ‘Max’ Wysocki, Warszawa, od dnia 20.11.2024
=
Korespondencja:
1. Natychmiast zaczynają napływać pierwsze wspomnienia w sprawie historii polskiej muzyki dyskotekowej i polskich pierwszych Didżejów, np. wedle wspomnienia Wojciecha Przepiórkiewicza – jeszcze wcześniej, w 1971 roku, był zorganizowany inny przegląd kwalifikacyjny dla prezenterów dyskotek prowadzony przez Marka Gaszyńskiego (a więc jego jeszcze wcześniejsze doświadczenia w sprawie tego typu muzyki – w latach 1958-1962 pracował w Rozgłośni Harcerskiej, w 1962 roku został dziennikarzem muzycznym Polskiego Radia), gdzie przewijają się takie nazwiska Didżejów jak: Andrzej Staszewski, Maciej Dobrski, Krzysztof Dydyński…  – szczegóły w opracowaniu.
2. Wywołany temat Rozgłośni Harcerskiej – 24.11.2024 – Ludwik Zakrzewski przesłał skany podające rzecz niezwykle wartościową (w galerii fotografii i skanów wpisu – nr 3 i 4) na temat m.in.: PIERWSZA LISTA PRZEBOJÓW ROZGŁOŚCI HARCERSKIEJ z 17 października 1965 roku, przepisujemy:
Lista 19-tu pozycji: 1. I Got You, Babe – Sonny & Cher 2. Bo ty się boisz myszy – Czerwone Gitary 3. I Can’t Get No/Satisfaction – the Rolling Stones 4. Heart Full of Soul – the Yardbirds 5. We’ve Gotts Get Out of This Place – the Animals 6. Crying in the Chapel – Elvis Presley 7. Like a Rollinng Stones – Bob Dylan 8. (dwa utwory na tej pozycji) Niedomówienia – Piotr Szczepanik i You’ve Got Your Troubles – the Fortunes 10. Help! – the Beatles 11. Tombe na neige – Salvatore Adamo 12. Don’t Make My Baby Blue – The Shadows 13. Little Things – Dave Berry 14. What’s New, Pussycat? – Tom Jones 15. Wesele – Szwagry 16. Long Live Love – Sandie Shaw 17. Eve of Destruction – Barry MxGuire 18. Sans ma tu ami – Salvatore Adamo 19. Colours – Donovan.
Inne LISTY PRZEBOJÓW I LATA (w uzupełnianiu):
Jeśli będą napływały materiały na temat komisji kwalifikacyjnych w kolejnych latach – będą one umieszczane w osobnym wpisie na stronie Narodowa.pl :
Źródło głównej fotografii i bazy: wpis Narodowa.pl o Klubie Muzyczno-Jazzowym, w tym – Dyskoteka ,,Maxim” w Warszawie (1971-1974/5):
Z Sensacji XX wieku … Klub Muzyczny ,,Maxim” w Warszawie 1971-1974/5 rok – z publicznym ostrzeżeniem Jacka Kleyffa z Salonu Niezależnych ,,Ludzie…!! ” :
# Album fotografii / skanów wpisu – w kolejności ukazywania:
1. Projekt graficzny stanowiska DJ-a Klub Muzyczny “MAXIM” w Warszawie autor arch. Tomasz Lechowski
2. DJ-e przy pracy – od prawej Andrzej ‘Staszel’ Staszewski i Ludwik Zakrzewski
3. Przykład specjalnego singla dla DJ-ów (j.w.)
4/5. Materiały robocze do analiz: Wycinki prasowe na temat m. in. list przebojów Rozgłośni Harcerskiej – przesłał Ludwik Zakrzewski
6. Materiały robocze do analiz: Wycinki prasowe j.w. – “BILBOARD” Styczeń 1975 – przesłał Ludwik Zakrzewski
7/8. Materiały robocze do analiz: Wycinki prasowe – autor Roman Waschko, ,,KULISY” 1975 r. ,,Muzyka Nie-Poważna” artykuł pod tytułem ,,DYSKOTEKA DLA 60 MILIONÓW” – przesłał Ludwik Zakrzewski

Korespondencja

Website Project Created by RAW-CODE