[wpml_language_selector_widget]
Polish English French German Spanish Finnish Hebrew Swedish Norwegian Italian Czech Slovak Bulgarian Hungarian Portuguese Russian Chinese (Simplified) Japanese Hindi Arabic
[wpml_language_selector_widget]
Polish English French German Spanish Finnish Hebrew Swedish Norwegian Italian Czech Slovak Bulgarian Hungarian Portuguese Russian Chinese (Simplified) Japanese Hindi Arabic
Polish English French German Spanish Finnish Hebrew Swedish Norwegian Italian Czech Slovak Bulgarian Hungarian Portuguese Russian Chinese (Simplified) Japanese Hindi Arabic
[wpml_language_selector_widget]
Polish English French German Spanish Finnish Hebrew Swedish Norwegian Italian Czech Slovak Bulgarian Hungarian Portuguese Russian Chinese (Simplified) Japanese Hindi Arabic
Dział Section 4 — PROSZĘ KLIKNĄĆ NA TYTUŁ / FOTOGRAFIĘ DANEGO EKSPONATU — UWAGA – UKAŻE SIĘ PIERWSZA FOTOGRAFIA – JEŚLI JEST W EKSPONACIE WIĘCEJ FOTOGRAFII – POCZEKAJ NA AUTOMATYCZNE PRZEWIJANIE ALBUMU FOTOGRAFI, LUB KLIKNIJ NA KOLEJNĄ KROPKĘ POD FOTOGRAFIAMI — KLIKNIĘCIE NA UKAZUJĄCE SIĘ FOTOGRAFIE MOŻE NIEKTÓRE Z NICH NA EKRANIE WYODRĘBNIĆ I ZWIĘKSZYĆ – PODWÓJNE KLIKNIĘCIE NA NIĄ MOŻE FOTOGRAFIĘ ZWIĘKSZYĆ ZNACZNIEArchiwa Rodzinne, Zbiory, Wirtualne Portrety Przodków, Skarby Odkrywane... Family Archives, Collections, Virtual Portraits of Ancestor, Treasure finds...

Historia EKD Warszawa – Włochy zbiór serdecznych pamiątek i wspomnień

podziel się z innymi:

EKD (Elektryczne Koleje Dojazdowe) – założenie spółki 1924 rok. W 1932 roku koncesja spółki została zmieniona w celu umożliwienia rozbudowy sieci. W tym samym roku wybudowano odgałęzienie do Włoch, a w 1936 roku z Podkowy Leśnej do Milanówka. Po upaństwowieniu w 1947 roku zmieniono nazwę w roku 1951 na WKD (Warszawska Kolej Dojazdowa).

Dwie pierwsze fotografie: Włochy wtedy pod Warszawą, te same szyny na ul. Popularnej przed wojną Kościuszki z wykorzystaniem transportu towarów. Są dwie te same fotografie, jedna czarno-biała, druga pokolorowana – na czele lokomotywa już spalinowa, po lewej stronie widać włochowski kościół Saletynów, za nim rodzinna uliczka do szkoły “nad stawami, oceanami” przy ulicy Cietrzewia dawniej Parkowa, po prawej olbrzymia przedwojenna ceglasta kamienica (już nieistniejąca), za nią budka z piwem (niestety też już nieistniejąca), a dalej wielki wielopiętrowy dom z drewna zwany “Pekinem” (też już nieistniejący), na ulicy jedzie sobie “Nasza polska duma i sława samochód Warszawa” (na bazie ruskiej Pobiedy), po prawej stoi na poboczu “Pierwsza polska limuzyna, czyli biały F125” (na bazie włoskiego Fiata), w głębi na końcu ulicy końcowa stacja EKD – WKD Warszawa-Włochy, naprzeciwko kościoła nasz rodzinny dom. A i zapomniałem dodać, na tej fotografii pokolorowanej ta telefoniczna budka przy kamienicy – kolor błędny, te budki naprawdę były zielone! 🙂

I fotografia trzecia: Ta elektryczna kolejka EKD Włochy – Warszawa – Włochy na końcowej stacji w Warszawie (rodzina twierdzi, że przy ulicy Nowogrodzkiej)

O tej wspaniałej kolejce podmiejskiej EKD Włochy – Warszawa – Włochy wspomniał przyjaciel pisarz Marek Nowakowski, który dzieciństwo i twórczą młodość spędził w tych Włochach pod Warszawą, właśnie na parterze naszego rodzinnego domu, tego na przeciwko kościoła Saletynów przy ulicy Popularnej, oto jego wspomnienie:

Marek Nowakowski “Errata do Biografii” – o tej kolejce dojazdowej z Włoch do Warszawy w filmie trwania 4:22 do 4:58

https://www.youtube.com/watch?v=YpZQWhEdKdY

To tego filmu tylko 36 sekund, ale ocalmy od zapomnienia te piękne wspomnienie o tej wspaniałej kolejce dojazdowej, która już dawno odjechała do końcowej stacji w niebie:

“Może to intuicyjne przeświadczenie, że to jest świat, który trzeba opisywać, bo to zostanie zapomniane. Charakter podmiejski, ściśle to Warszawa promieniowała. Wielu ludzi pracowało w Warszawie, bo jeździła kolejka elektryczna, kolejka dojazdowa, piękna, wspaniała, żółto-niebieska tak malowana, piękne wagoniki, boazeria, w środku stoliki, własność Towarzystwa Polsko-Belgijskiego, wspaniała kolejka, konduktorzy, motorniczowie w uniformach brązowych i czapki na kształt francuskich kepi wojskowych. Pięknie to wyglądało. Kolejka z Włoch do Warszawy dojeżdżała co 20 minut, przed wojną, w wojnę i po wojnie”.

Źródło fotografii, tych trzech fotografii i ew. dalszych: wyszperał Mikołaj Wysocki w Wikipedii i w innych open stronach internetowych (umieszczone nie w celach komercyjnych), i w domowych rodzinnych albumach…

Ale też bardzo prosimy o nadsyłanie do portalu GA.PA innych fotografii, pamiątek, czy wspomnień.

Pozdrawiamy!

o

o

 

Korespondencja

Website Project Created by RAW-CODE